Eredeti gyári autóüveg

Autóüveg
Autóüveg

Az olvadt üveg hűtéséből keletkezik a szilárd halmazállapotú, amorf formával rendelkező, kissé törékeny végtermék, amit természetesen még továbbra is fejlesztenek. Tudta, hogy üveget napjainkban nemcsak homokból készítenek? Ugyanis üveg előállítható homokból, szódából, nátrium-szulfátból, mészkőből, hamuzsírból és hozzáadott fém-oxidokból, borsavból és üvegcserépből is. A többrétegű, gyári minőségű autóüveg a különféle adalékanyagoknak köszönheti az átlátszóságát.

A színtelen, jó átlátszó képességű fehér üveg, az anyag megtisztításával érhető el. A kezdő művelet mindenképpen az anyagok bemérésén és azok kohósításán alapszik. A kiválasztott összevetőket (fajtánként változnak) egy kohóba teszik, amelyeket felhevítenek közel 1600 °C fokra. Ezen a hőmérsékleten minden anyag szépen megolvad. Közben természetesen elkeverik ezt, hogy minden hozzáadott termék elvegyüljön egymással. Az autóüveg gyártása során is attól függően válogatják össze a kiválasztott kiegészítő adalékokat, hogy milyen terméket állítanak elő.

A tankoknál és a katonai járműveknél, a repülőgépeknél és a tengeralattjáróknál egészen másfajta üveget alkalmaznak, mint a gépjárművek esetén. Az olvadt, felhevített masszát színezni is szokták, ami után alakot adnak az olvadéknak. Ez egy olyan művelet, aminél minden szakértőnek kellőképpen oda kell figyelnie, mivel az olvadék rendkívül magas hőmérsékletű. Az üveg megformázása akár művészetnek is tekinthető, ami a lényegét adja az egész iparnak. Régebben bizony finom tárgyaknál ezt ma is üvegfúvással végzik.

Azonban a nagyiparban úgynevezett hengerléssel, húzással, öntéssel, extrudálással, vágással és sajtolással dolgoznak. Az autóüveg formázását is az előbb felsorolt módszerek egyikével készítik. A szálba húzott üvegből például szövéssel alakítanak ki üvegipari termékeket. Az üvegfúvás egy népszerű módja a különleges dísztárgyaknak, mint a kisebb méretű szobroknak, az üvegburáknak és a lámpáknak. Az autóüveg rétegezését a tömeggyártásban automatizált gépekkel végzik el.